De juiste timing voor innovatie?

  • De juiste timing voor innovatie?

    De juiste timing voor innovatie?

    Innoveren kost tijd en geld. Voor je gevoel kun je het altijd weer even uitstellen. Bijvoorbeeld omdat  de dagelijkse perikelen alle aandacht opeisen. Dat gaat natuurlijk niet oneindig goed, dat weet iedereen wel. Ik krijg daarom regelmatig de vraag: Wat is nu het juiste moment om een innovatie te starten?

    Wachten?
    Een ding is zeker, het is niet handig af te blijven wachten tot het water aan de lippen staat. Diensten en producten kunnen soms decennia lang renderen, maar aan alles komt een eind. Een kenmerk van een naderend einde is dat de prijzen slecht zijn. Er wordt weinig of geen geld meer verdiend met het ooit zo goed verkochte product. Er is dan geen uitweg meer en innovatie wordt een urgente must. Om uitgerekend in die omstandigheid pas te gaan investeren in innovatie is onverstandig. Juist dan doet een investering veel pijn. Bovendien zal er enige tijd overheen gaan voor de innovatie rendement gaat opleveren waardoor de onderneming langere tijd zal moeten afzien. De ervaring leert dat veel ondernemers innovatie toch te lang uitstellen en dat de neergang van het bestaande product hun overvalt. In de bouw is de levenscyclus van producten doorgaans lang en daardoor lijken productlijnen onsterfelijk te zijn. Verslapping is echter levensgevaarlijk in een periode van grote veranderingen, zoals nu.

    afbeelding1Voorbeeld van een typische levensloop curve van bouwproducten (of -diensten) vergeleken met kort cyclische producten zoals popmuziek. Muziekproducers zijn daardoor continue bezig met vernieuwing, waar we in de bouw uitstelgedrag vertonen en innovatie projectmatig benaderen.

    Proactief
    Te laat is niet goed, maar wat is dan wel een goed moment?
    Een innovatietraject kun je het beste starten ruim voor het einde van de levenscyclus is bereikt. Dat is niet eenvoudig en vraagt om proactief handelen. Doe het in elk geval in een stadium waarin de bestaande producten en diensten nog genoeg winst genereren zodat je met meer financiële armslag hebt en zonder paniekgevoel nog keuzes kunt maken. Het is daarmee zaak om de neergang te voorspellen. Maar is dat wel mogelijk?

    Zeker wel, daarvoor kan een trend analyse worden uitgevoerd waarvan de impact op de huidige producten en bedrijfsvoering kan worden getaxeerd. Er zijn ook indicatoren met betrekking tot de bestaande producten zoals de marktontwikkeling en het marktaandeel. Als het aandeel constant blijft en de markt niet meer groeit gaat dat vaak gepaard met teruglopende marges. De concurrentie roert zich immers ook. Dan is het oppassen geblazen. Zodra dan ook de markt nog eens gaat krimpen ben je al laat. Dan gaat het namelijk doorgaans snel bergafwaarts.  Een tijdige analyse levert bovendien op dat je niet alleen defensief hoeft te denken in het afwenden van bedreigingen, maar ook offensief kansen gaat onderkennen. Innovatie kan zo ook de basis zijn voor groei en rendement. In die zin kun je te laat komen, maar niet zo gauw te vroeg.

    Versnellen
    In de bouw hebben we een verleden waarin de omgeving geleidelijk veranderde en dan kun je altijd nog wel anticiperen. Deze tijd is voorbij. Nu het om ons heen allemaal voelbaar sneller gaat, is het zaak om alert te blijven. Er veel over praten in de markt helpt, maar dat is ook een cultuurding. Gemakkelijker gezegd dan gedaan dus. Waarom zou je je waar het de continuïteit van de onderneming aangaat niet professioneel laten begeleiden en bekwamen?

    Liever te vroeg dan te laat.

    Leave a comment

    Required fields are marked *